Klasyfikacja produktów i usług
Klasyfikacja produktów i usług
1. Podział produktów ze względu na odbiorcę:
- dobra konsumpcyjne - odbiorca finalny nabywa produkty celem ich konsumpcji (może je przetwarzać, ale nie odsprzedaje ich dalej),
- dobra przemysłowe – podlegają dalszemu przetworzeniu – są wykorzystywane do produkcji różnych dóbr i często po przetworzeniu są odsprzedawane (np. konsumentom).
Podział ten jest oczywiście dość płynny, np. ziemniaki mogą być nabywane przez konsumenta ostatecznego, jak i mogą stanowić surowiec dla przemysłu (np. spirytusowego).
2. Podział produktów ze względu na materialność i trwałość:
- produkty (towary, dobra) mogą być trwałe, produkty długotrwałego użytkowania (np. samochody) oraz nietrwałe, produkty krótkotrwałego użytkowania (wata cukrowa, sól, gazety, itp.),
- dobra fizyczne są materialne, usługi natomiast są niematerialne oraz nietrwałe.
3. Klasyfikacja usług ze względu na obecność klienta i sposób wykonywania (świadczenia) usługi:
- w przypadku wielu rodzajów usług świadczonych na rzecz klienta wyróżniamy takie usługi, przy których obecność klienta jest niezbędna (zabieg u stomatologa, usługa fryzjerska) oraz takie, przy których obecność klienta nie jest wymagana (naprawa samochodu w serwisie),
- usługa może być świadczona przez człowieka (fryzjer, stomatolog, nauczyciel, kelner, policjant) lub przez automat (bankomat, automatyczna myjnia samochodowa, komputer – np. nauka języka angielskiego, itp.).
Cechy charakterystyczne usług – usługi są:
• niematerialne (nienamacalne),
• niepodzielne,
• nierozłączne,
• nietrwałe.
- dobra konsumpcyjne - odbiorca finalny nabywa produkty celem ich konsumpcji (może je przetwarzać, ale nie odsprzedaje ich dalej),
- dobra przemysłowe – podlegają dalszemu przetworzeniu – są wykorzystywane do produkcji różnych dóbr i często po przetworzeniu są odsprzedawane (np. konsumentom).
Podział ten jest oczywiście dość płynny, np. ziemniaki mogą być nabywane przez konsumenta ostatecznego, jak i mogą stanowić surowiec dla przemysłu (np. spirytusowego).
2. Podział produktów ze względu na materialność i trwałość:
- produkty (towary, dobra) mogą być trwałe, produkty długotrwałego użytkowania (np. samochody) oraz nietrwałe, produkty krótkotrwałego użytkowania (wata cukrowa, sól, gazety, itp.),
- dobra fizyczne są materialne, usługi natomiast są niematerialne oraz nietrwałe.
3. Klasyfikacja usług ze względu na obecność klienta i sposób wykonywania (świadczenia) usługi:
- w przypadku wielu rodzajów usług świadczonych na rzecz klienta wyróżniamy takie usługi, przy których obecność klienta jest niezbędna (zabieg u stomatologa, usługa fryzjerska) oraz takie, przy których obecność klienta nie jest wymagana (naprawa samochodu w serwisie),
- usługa może być świadczona przez człowieka (fryzjer, stomatolog, nauczyciel, kelner, policjant) lub przez automat (bankomat, automatyczna myjnia samochodowa, komputer – np. nauka języka angielskiego, itp.).
Cechy charakterystyczne usług – usługi są:
• niematerialne (nienamacalne),
• niepodzielne,
• nierozłączne,
• nietrwałe.