Klasyfikacja produktów konsumpcyjnych
Klasyfikacja produktów konsumpcyjnych
Produkty konsumpcyjne dzielimy na:
1. Produkty powszednie (kupowane przy okazji):
• kupowane regularnie (podstawowe),
• kupowane pod wpływem impulsu (impulsywne),
• nagłej potrzeby (szczególnej potrzeby),
2. Produkty wybieralne:
• homogeniczne (takie same),
• niehomogeniczne (heterogeniczne),
3. Produkty luksusowe (kupowane w sposób szczególny)
4. Produkty nie postrzegane (nabywane bez uprzedniego planowania):
• nieznane,
• znane lecz nie postrzegane.
Produkty powszednie
Produkty powszednie – kupujemy rutynowo, nie poszukujemy informacji o tych produktach, nabywamy je w sposób bardzo łatwy (wygodny, bez wysiłku), gdyż są w odpowiedni sposób wyeksponowane.
Produkty wybieralne
Zakupu produktów wybieralnych (jak sama nazwa wskazuje) dokonuje się w drodze wyboru – klienci odwiedzają różne punkty sprzedaży podobnej branży aby porównać produkty (ich jakość, funkcjonalność) i ich ceny.
Produkty luksusowe
Produkty nabywane w sposób szczególny (produkty luksusowe, unikatowe) - zakupu dokonuje się nie w sposób rutynowy lecz przemyślany i odpowiedzialny.
Produkty nie postrzegane
Klienci wielu produktów nie postrzegają (więc nie planują zakupu szeregu produktów, są to np. płyta nagrobkowa, ubezpieczenie, encyklopedie) – gdyż aktualnie produkt taki jest im niepotrzebny, nieznany lub go nie postrzegają (mimo iż jest on im znany).