Opakowanie produktu
Opakowanie produktu
Podział opakowań:
1. opakowanie jednostkowe (pierwotne i wtórne),
2. opakowanie zbiorcze,
3. opakowanie transportowe,
Opakowanie jest podstawowym środkiem promocji i intensyfikacji sprzedaży. Dobre opakowania są niezbędne, gdyż:
- nasila się konkurencja,
- rozwija się samoobsługa,
- klienci kupując towar kierują się nie tylko ceną i użytecznością produktu, ale także prestiżem i ambicją,
- ułatwia organizację pracy (logistyka).
Funkcje opakowań:
1. Funkcja ochronna,
2. Funkcja promocyjno-sprzedażna,
3. Funkcja ergonomiczna,
4. Funkcja informacyjna.
Opakowanie jest uważane za główny czynnik wywołujący zakup impulsywny.
Z zakupem impulsywnym mamy do czynienia wówczas, gdy klient dokonuje nie planowanego zakupu produktu pod wpływem działania atrakcyjnego (przyciągającego uwagę) opakowania.
Uważa się, że opakowanie, które przyciąga uwagę klienta w supermarkecie jest już więcej niż w połowie sprzedane.
Cena a opakowanie produktu
Opakowanie pomaga w stworzeniu nowego lub lepszego produktu (aerozole), daje też możliwość wprowadzenia korzystniejszych cen.
Strategia downsizing – to działalność przedsiębiorstwa polegająca na zmniejszaniu wielkości opakowań lub zawartości produktu w celu dostosowania cen do wymagań rynku (zmniejszeniu produktu towarzyszy wzrost lub nieproporcjonalny spadek ceny).
Przyczyny stosowania strategii downsizing:
- chęć zwiększenia opłacalności,
- chęć uzyskania częstotliwości zakupów,
- utrzymanie dotychczasowego pułapu cen,
- rekompensowanie wzrostu kosztów zakupu surowców i półproduktów,
- reakcja na zmiany stylu życia klientów i ich upodobań,
- chęć zmiany opakowania,
- podwyższenie ceny jednostkowej,
- zwiększenie udziału w rynku przez docieranie do jego nowych segmentów.
Opakowanie a promocja:
- opakowanie a reklama,
- opakowanie a promocja sprzedaży,
- opakowanie a public relations.
Opakowanie stanowi najtańsze narzędzie reklamy w miejscu sprzedaży.
Opakowanie a promocja sprzedaży:
1. opakowanie z rabatem,
2. opakowanie promocyjne,
3. opakowanie z kuponami,
4. opakowanie z podarunkiem (in pack, on pack – wewnątrz i na zewnątrz),
5. opakowanie premiowe.
Prawne i społeczne aspekty opakowań
- ustawa o odpadach,
- ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
1. opakowanie jednostkowe (pierwotne i wtórne),
2. opakowanie zbiorcze,
3. opakowanie transportowe,
Opakowanie jest podstawowym środkiem promocji i intensyfikacji sprzedaży. Dobre opakowania są niezbędne, gdyż:
- nasila się konkurencja,
- rozwija się samoobsługa,
- klienci kupując towar kierują się nie tylko ceną i użytecznością produktu, ale także prestiżem i ambicją,
- ułatwia organizację pracy (logistyka).
Funkcje opakowań:
1. Funkcja ochronna,
2. Funkcja promocyjno-sprzedażna,
3. Funkcja ergonomiczna,
4. Funkcja informacyjna.
Opakowanie jest uważane za główny czynnik wywołujący zakup impulsywny.
Z zakupem impulsywnym mamy do czynienia wówczas, gdy klient dokonuje nie planowanego zakupu produktu pod wpływem działania atrakcyjnego (przyciągającego uwagę) opakowania.
Uważa się, że opakowanie, które przyciąga uwagę klienta w supermarkecie jest już więcej niż w połowie sprzedane.
Cena a opakowanie produktu
Opakowanie pomaga w stworzeniu nowego lub lepszego produktu (aerozole), daje też możliwość wprowadzenia korzystniejszych cen.
Strategia downsizing – to działalność przedsiębiorstwa polegająca na zmniejszaniu wielkości opakowań lub zawartości produktu w celu dostosowania cen do wymagań rynku (zmniejszeniu produktu towarzyszy wzrost lub nieproporcjonalny spadek ceny).
Przyczyny stosowania strategii downsizing:
- chęć zwiększenia opłacalności,
- chęć uzyskania częstotliwości zakupów,
- utrzymanie dotychczasowego pułapu cen,
- rekompensowanie wzrostu kosztów zakupu surowców i półproduktów,
- reakcja na zmiany stylu życia klientów i ich upodobań,
- chęć zmiany opakowania,
- podwyższenie ceny jednostkowej,
- zwiększenie udziału w rynku przez docieranie do jego nowych segmentów.
Opakowanie a promocja:
- opakowanie a reklama,
- opakowanie a promocja sprzedaży,
- opakowanie a public relations.
Opakowanie stanowi najtańsze narzędzie reklamy w miejscu sprzedaży.
Opakowanie a promocja sprzedaży:
1. opakowanie z rabatem,
2. opakowanie promocyjne,
3. opakowanie z kuponami,
4. opakowanie z podarunkiem (in pack, on pack – wewnątrz i na zewnątrz),
5. opakowanie premiowe.
Prawne i społeczne aspekty opakowań
- ustawa o odpadach,
- ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.