Struktura produktu - Strategia produktu - struktura, klasyfikacja, asortyment, opakowanie

Struktura produktu

Struktura produktu

Struktura produktu jest dość złożona (i dynamicznie się zmienia) – produkt składa się z wielu poziomów:

1. Podstawowa korzyść (podstawowy pożytek) – nabywca kupuje produkt celem zaspokojenia pewnych potrzeb, np.: w aptece pacjent kupuje zdrowie (a nie tylko leki – bardziej zależy klientowi na zdrowiu niż na lekach), a u fryzjera poprawia urodę (kupuje urodę lub nadzieję na nią - celem wizyty u fryzjera nie jest wyłącznie obcięcie włosów). Kupując telefon nabywca kupuje łączność i możliwość komunikowania (kupując wiertła do wiertarki tak naprawdę dokonuje się zakupu otworów – podstawowym pożytkiem jest tu otwór, kupując modem klient kupuje tak naprawdę dostęp do informacji i rozrywki. Sprawą wtórną jest posiadanie tych rzeczy i ich fizyczność).

2. Produkt podstawowy – podstawową potrzebę zaspokaja się dzięki nabyciu typowej wersji produktu np. telefonu, telewizora lub wejściu do np. gabinetu fryzjerskiego, w którym wykonuje się usługę (typową wersją w przypadku telefonu komórkowego jest więc aparat składający się z baterii, wyświetlacza, klawiatury i antenki. Antenka może być zewnętrzna lub wewnętrzna ale zawsze jest obecna – tak wygląda podstawowy model – do pewnego stopnia każdy telefon wygląda tak samo).

3. Produkt oczekiwany – planując produkt specjalista ds. marketingu musi rozpoznać oczekiwania nabywców – jest to zbiór cech i warunków jakich oczekują nabywcy produktu; a więc w gabinecie fryzjerskim klienci oczekują czystego wnętrza, czystych narzędzi, kompetentnego fryzjera, odpowiednich kosmetyków. Od telefonów komórkowych oczekuje się małych rozmiarów, odpowiedniej sprawności, wyświetlacza o odpowiedniej wielkości, różnorodności sygnałów przywoławczych i regulacji ich głośności, możliwości wysyłania i odbierania SMS-ów, itp.

4. Produkt ulepszony (rozszerzony) – dodatkowe usługi oferowane przez sprzedającego (dostawa, serwis, gwarancja, za-ładunek, rozładunek, leasing, możliwość kredytowania, raty, szkolenie, doradztwo) – w przypadku telefonu komórkowego będzie to: intuicyjne (łatwe w obsłudze) menu, małe gabaryty, zmienne obudowy, zestaw głośnomówiący, itp. Fryzjer może wzbogacić swoją ofertę o dodatkowe usługi (często uzyskane za darmo lub przy okazji), które wyróżnią ofertę zakładu od oferty konkurencji (np. komputerowe dobieranie fryzury do twarzy, spotkanie ze stylistą, wizażystą).

5. Produkt potencjalny – ulepszenia i wszelkie innowacje jakim podlegać będzie produkt w przyszłości „Produkt ulepszony wskazuje jego formę teraźniejszą, a produkt potencjalny możliwości jego rozwoju w przyszłości” (mimo, iż system 3 generacji w telefonii komórkowej jeszcze nie działa w sprzedaży są już telefony, które mają potencjalną możliwość przekazu w nowym systemie, te telefony – im bliżej będzie do wprowadzenia nowego systemu, będą chętniej kupowane. Podobnie było ze sprzedażą telefonów 2-systemowych działających w częstotliwości GSM 900/1800 Mhz, które chętniej nabywano już na pół roku przed wprowadzeniem wyższej częstotliwości – gdyż miały tę potencjalną możliwość odbioru informacji w wyższej częstotliwości – mimo, że częstotliwość ta nie była jeszcze dostępna).

Wpływ na podjęcie decyzji

Dzisiejsza konkurencja ma miejsce na poziomie produktu ulepszonego, a więc na poziomie dodatkowych usług oferowanych przez sprzedającego, które powodują odróżnienie jego oferty od oferty konkurencji.

kosze delikatesowe
Bytom Działki budowlane Komarno Darmowe gry Ubieranki joomla